Skip to Content

Ikrafttredelsesdato: 30/11/2022

SIKKERHET STÅR SENTRALT I MASTERCARDS HISTORIE

Målet vårt er å kontinuerlig beskytte alle som er knyttet til Mastercard. Oppdraget vårt er klart. Hver dag, overalt, bruker vi teknologien og kompetansen vår til å gjøre betalinger og digitale samhandlinger trygge, enkle og smarte. Uansett om du er forbruker, forhandler, utsteder, privat eller offentlig virksomhet, kan du føle deg trygg på at din sikkerhet er vår førsteprioritet og sentralt i alt vi gjør.

Betalingsteknologi har aldri vært sikrere. Samtidig har kriminelle aldri vært smartere, og de får stadig flere strenger å spille på som følge av overgangen til den digitale verden gjennom digitale betalinger og andre digitale samhandlinger, noe som skjer raskere enn noensinne. Etter hvert som teknologien utvikler seg, forblir Mastercard i forkant av innovasjon og sikkerhet for å holde seg ett skritt foran kriminelle og ivareta sikkerheten din. Etter hvert som flere enheter brukes til netthandel, prioriterer vi å sikre dem ved å oppmuntre alle innovatører til å bygge inn trygghet og sikkerhet fra starten av, slik at vi bedre kan håndtere utfordringen med potensielle risikoer.

FLERE LAG MED TEKNOLOGI BESKYTTER BETALINGSTRANSAKSJONER OG DIGITAL SAMHANDLING

Det finnes ingen sølvkuler som kan bekjempe svindel. Derfor bruker vi flere lag med sikkerhet for å beskytte hver eneste transaksjon, og for å beskytte kunder på tvers av andre former for digital samhandling. Vi har teknologien, prosessene og kompetansen som trengs for å forebygge, oppdage og løse trusler, samtidig som vi forbedrer opplevelsen knyttet til betalingsenheter og digital samhandling.

Vi har implementert og opererer med fire lag for å beskytte betalingssystemet og virksomhetene til kundene våre:

  • Forebygge: Koordinert sikring av enheter, opplysninger og nettverk på tvers av bransjen bidrar til betydelig å redusere risikoen for svindel.
  • Identifisere: Vi jobber for å øke tillit, ettersom en stadig endrende verden av digital tilkobling skaper nye forpliktelser til å identifisere enkeltpersoner på en sikker måte. Identitetsløsningene våre hjelper oss med å levere en nesten friksjonsfri autentiseringsopplevelse. Vi støtter sømløs identitetsbekreftelse i sanntid på vegne av kundene våre. Vi tilbyr unike personlige digitale identitetstjenester som kan benyttes av både forbrukere og kunder.
  • Oppdage: Vi utnytter kraften i nettverket og teknologiene våre til å overvåke transaksjoner over hele verden og identifisere transaksjonssvindel, økonomisk kriminalitet, kryptokriminalitet og datatrusler. Den omfattende pakken med verktøy vi tilbyr finansinstitusjoner, forhandlere og andre virksomheter kan skreddersys etter kundebasene og inkluderer alt fra verktøy med kunstig intelligens utformet for å modellere og forutsi svindelscenarier, til svindelscoring i sanntid ved salgsstedet, kryptovalutainformasjon, blokkjede-løsninger og analyse av IT-sikkerhet.
  • Erfaring: Tjenestene vi tilbyr er fokusert på å tilby en best mulig kunde- og forbrukeropplevelse – inkludert vår globale nullansvarsbeskyttelse. Vi bygger opp friksjonsløse betalingsopplevelser og hjelper kundene våre med å skille mellom digitale forbrukertilbud og unngå avviste betalinger hvis en forbruker ikke informerer forhandleren om et erstatningskort. Livssyklusstyring for kortinnehavere er også en kritisk komponent vi tilbyr, som gjør det enklere å automatisk erstatte registrerte kort når det utstedes et nytt.

VI BEHANDLER PERSONOPPLYSNINGER FOR Å FOREBYGGE OG OVERVÅKE SVINDEL OG FOR Å TILBY SIKKERHETSLØSNINGER TIL KUNDENE VÅRE

For mange av svindel- og sikkerhetsaktivitetene våre fungerer vi som databehandler på vegne av og under instruksjoner fra finansinstitusjoner og forhandlere. Mastercard International Incorporated og tilknyttede selskaper (samlet kalt «Mastercard») behandler ulike typer personopplysninger som behandlingsansvarlig for å beskytte deg mot svindel. Hvis du befinner deg i EØS, Storbritannia eller Sveits, er Mastercard Europe SA ansvarlig for å behandle personopplysningene dine. «Personopplysninger» er alle opplysninger knyttet til en identifisert eller identifiserbar enkeltperson. Dette kan inkludere:

  • Transaksjonsdata, risikoscore knyttet til svindel og autentisering, risikofaktorer knyttet til transaksjoner, risikovurderingskoder, lokasjonsdata, forhandlerdetaljer, kjøpte varer, opplysninger om bestridte transaksjoner og bekreftet svindelaktivitet.
  • Visse opplysninger samlet inn fra blokkjeden, inkludert blokkjede-adresse, andre detaljer om kryptovalutatransaksjoner og IP-adresse.
  • Visse opplysninger om deg som er samlet inn ved hjelp av automatiserte metoder som informasjonskapsler og beacons når du samhandler med våre annonser og mobilapper, besøker nettsidene våre eller andre digitale ressurser, som IP-adresse, nettlesertype, operativsystem, unik identifikator for mobilenhet, geografisk område, henvisende URL-er og opplysninger om utførte handlinger eller samhandling med de digitale ressursene våre.
  • Noen av de nettbaserte produktene og tjenestene våre inkluderer også avansert teknologi for forebygging av svindel gjennom atferdsdata basert på din bruk av enhetene dine, som ansikts-ID, fingeravtrykk, tastetrykk-tid, scrolle-posisjon og plassering av mus.
  • Offentlig tilgjengelige opplysninger, inkludert informasjonsteknologiprofil og digitale ressurser til enkeltmannsforetak og selskaper innenfor kryptovaluta, som for eksempel domener, lokasjonsdata og informasjonskapsler, kontaktopplysninger på offentlige nettsider, opplysninger om domeneregistrering, private IP-adresser i omdømmelister, sanksjonslister og forfatterskap bak publisert informasjon om sikkerhetstrusler.
  • Identitetsverifikasjon som navn, adresse, fødselsnummer, mobiltelefonnummer, alder og nasjonalitet.
  • Svindel- og risikodata for enkeltpersonforetak, forhandlere og kryptovalutaselskaper. Dette kan inkludere navn og kontaktopplysninger til selskapenes ledelse, og koder for svindelvurderinger.

Vi samler inn de ovennevnte personopplysningene fra ulike kilder som finansinstitusjoner, forhandlere, tjenesteleverandørene dine, direkte fra deg, tredjeparter som beskrevet nedenfor, eller gjennom din samhandling med våre digitale ressurser.

SLIK BRUKER VI PERSONOPPLYSNINGENE DINE

Vi kan bruke personopplysningene dine for formålene som er beskrevet nedenfor. Vi behandler kun personopplysningene dine når vi har et gyldig rettslig grunnlag for behandlingen i samsvar med gjeldende lovgivning (avhengig av hvilket land du befinner deg i). Merk at selv om samtykke ikke er angitt som rettslig grunnlag for behandlingsaktivitetene i tabellen nedenfor, så baserer vi oss på samtykke i land der dette er det eneste eller mest egnede rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger. I visse tilfeller kan vi innhente samtykket fra deg via finansinstitusjonen, forhandleren, tjenesteleverandøren din eller andre partnere.

Tabellen nedenfor beskriver behandlingsaktivitetene vi er behandlingsansvarlig for. Når vi opptrer som databehandler på vegne av finansinstitusjoner, forhandlere eller andre partnere som opptrer som behandlingsansvarlige, er disse ansvarlige for å sikre at behandlingen av personopplysningene har et gyldig rettslig grunnlag. For mer informasjon om disse aktørenes behandling av dine personopplysninger viser vi til deres respektive personvernerklæringer.

    Behandlingsaktivitet

Rettslig grunnlag (der det kreves i henhold til gjeldende lovgivning)

  • Beskytte deg og andre mot svindel og cyber-hendelser, sikre cyber-robust drift og administrere risikoeksponering og kvalitet i franchisesystem.
  • Ditt samtykke til behandlingen av personopplysningene dine.
  • Behandlingen er nødvendig for å overholde rettslige eller andre regulatoriske forpliktelser.
  • Behandlingen er nødvendig for å inngå eller oppfylle en kontrakt der du er part.
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i å forebygge og beskytte mot svindel, samt sikre våre nettverk og betalingstransaksjoner.
  • Overvåke og forhindre svindel, uautoriserte transaksjoner, krav og annet erstatningsansvar på betalingsnettverket vårt, samt overvåke og forhindre svindel på blokkjeden knyttet til kryptovaluta.
  • Ditt samtykke til behandlingen av personopplysningene dine.
  • Behandlingen er nødvendig for å overholde rettslige eller andre regulatoriske forpliktelser.
  • Behandlingen er nødvendig for å inngå eller oppfylle en kontrakt der du er part.
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i å forebygge og beskytte mot svindel.
  • Autentisere og verifisere identiteten din.
  • Ditt samtykke til behandlingen av personopplysningene dine.
  • Behandlingen er nødvendig for å overholde rettslige eller andre regulatoriske forpliktelser.
  • Behandlingen er nødvendig for å inngå eller oppfylle en kontrakt der du er part.
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i å autentisere og verifisere identiteten din.
  • Opprettholde integritet og sikkerheten til våre betalingsnettverk.
  • Behandlingen er nødvendig for å overholde rettslige eller andre regulatoriske forpliktelser
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i å opprettholde integritet og sikkerheten til våre betalingsnettverk.
  • Etterleve rettslige forpliktelser, inkludert gjeldende hvitvaskingsregelverk.
  • Behandlingen er nødvendig for å overholde rettslige eller andre regulatoriske forpliktelser
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i å etterleve rettslige forpliktelser.
  • Intern forskning og utvikling med mål om å evaluere og forbedre avdekking av svindel, samt svindelforebygging og -overvåking og sørge for robuste operasjoner og produkter.
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i intern forskning og utvikling med mål om å evaluere og forbedre avdekking av svindel og sikre nettverket vårt og våre betalingstransaksjoner.
  • Aggregering av personopplysninger for å opprette regelbaserte eller kunstige intelligens-modeller. Disse skal identifisere tidligere og potensielle fremtidige svindel- eller hvitvaskingsmønstre for å tilby avansert svindelforebygging, AML og sikkerhetsfunksjoner til finansinstitusjoner, forhandlere, kunder og partnere. Vi bruker maskinlæring til å analysere og identifisere falske eller ulovlige transaksjoner. Bruken av disse modellene kan føre til at finansinstitusjonen, forhandleren eller tjenesteleverandøren din bestemmer hvorvidt de skal verifisere identiteten eller autorisere betalingen din.
  • Vår eller en tredjeparts berettigede interesse i aggregere personopplysninger og utvikle modeller for å identifisere, forebygge og beskytte kundene våre og betalingsøkosystemet mot svindel.

SLIK DELER VI PERSONOPPLYSNINGENE DINE

Vi kan dele opplysningene dine med tredjeparter, inkludert finansinstitusjoner, leverandører av identitetsverifikasjonstjenester, leverandører som avdekker falske data, offentlige etater, støttetjenester, offentlige registre, kredittbyråer, eiendomsregistre, teleoperatører, overvåkingslister og leverandører av geo-visualiseringstjenester. Vi vil i avtaler med disse tredjepartene forsikre oss om at personopplysningene dine kun brukes for formål som nevnt over og at de underlegges strenge personvern og sikkerhetsforpliktelser.

RETTIGHETENE DINE, SLIK KONTAKTER DU OSS OG YTTERLIGERE INFORMASJON OM PRAKSISEN VÅR

Du har visse rettigheter og valg knyttet til vår behandling av personopplysningene dine. For å få mer informasjon om rettighetene dine, kontakte oss eller lære mer om hvordan vi deler, overfører, lagrer og beskytter personopplysningene dine, kan du lese vår globale personvernerklæring. Du, eller parter som du har autorisert til å handle på vegne av deg, kan utøve rettighetene som nevnt i vår globale personvernerklæring ved å sende oss en e-post på: privacyanddataprotection@mastercard.com.

Denne svindel- og sikkerhetserklæringen gir utfyllende informasjon om visse aspekter ved vår behandling av personopplysninger som dekkes av vår globale personvernerklæring. Noen av de nevnte løsningene knyttet til sikkerhet, forebygging av svindel og overvåking kan ha egne spesifikke personvernerklæringer. Vennligst les dem for mer informasjon. For henvendelser som gjelder Mastercard-kortet ditt og kjøpene dine, vennligst ta kontakt med finansinstitusjonen eller forhandleren din. Du finner mer informasjon om hvordan du kontakter dem på deres nettsider.